Sunday, April 13, 2008

Peraturan mewajibkan peristiharan mereka yang mahu memeluk Islam..

Assalamualaikum...

HAri semakin panas walaupun hujan dan angin kencang bertiup, namun ia tetap panas dan semakin panas. Apa yang panas?tentula senario politik tanahair kita. Aku malas berbicara pasal politik atau pasal babi. Sudah penat telinga mendengar, letih mata membaca di surat khabar, di blog2 dan di kaca tv. Tetapi yang paling manarik hati aku tentang peraturan yang mewajibkan mereka yang mahu memeluk Islam mengisytiharkan keislaman mereka kepada keluarga. Memang aku terkejut..sangat terkejut.

Dalam keadaan politik yang semakin panas dan pelbagai isu yang timbul. Satu lagi isu yang tidak kurang panasnya muncul. Kenapa perlu diistiharkan?Sedangkan para sahabat Rasulullah s.a.w juga dulu menyembunyikan kemasukkan mereka dalam Islam pada peringkat awal untuk mengelakkan penentangan.Langkah ini dalam usaha untuk menguatkan iman dalam jiwa mereka supaya jiwa mereka kuat dan berupaya berhadapan dengan penentangan.

Cuba kita imbau dan ingat semula kejadian yang pernah berlaku di negara kita, adakah semua keluarga boleh menerima peristiharan tersebut?Sebelum ini banyak berlaku penentangan samada dalam bentuk ugutan, fizikal dan mental kepada orang yang baru memeluk Islam ataupun ahli keluarga mereka. Jika anda melihat siaran berita tv3 tadi, anda sedar yang kebanyakkan keluarga menentang kemasukkan ahli keluarga mereka ke agama Islam pada mulanya. Tapi lama-kelamaan mereka boleh menerima mereka sebagai seorang mukmin.

Jadi tidak salah untuk menyembunyikan hal yang sebenar untuk sementara waktu bagi menyelamatkan dan mententeramkan keadaan. Cubalah lihat isu ini dari sudut yang luas dan terbuka.

Satu perkara lagi adalah cadangan presiden MCA di mana seseorang mualaf dibenarkan meninggalkan Islam tanpa sebarang halangan. Kenapa beliau mencampuri urusan agama Islam?Siapakah beliau?

Penulis berharap golongan agama, pendakwah2, para cendiakiawan Islam, golongan intelektual Islam, ahli poilitik Islam sama ada UMNO, PAS, keADILan sama-sama keluarkan kenyataan dan menentang peraturan baru ini yang jelas akan merugikan agama, bangsa dan negara kita.

wallahualam.
**Harap maaf jikalau ada kesilapan. Sila hantar komen anda.

No comments: